Khamis, 20 Ogos 2009

Ahlan Wasahlan Biqudumi Ramadhan

Ramadhan Karim!

Ketibaan Ramadhan sungguh mengujakan. Aku rasa Ramadhan kali ini lebih luar biasa. Sejak bulan Rejab lagi aku sudah merasai bulan itu seperti Ramadhan. Apatah lagi, asar ini menjelanglah Ramadhan.

Sambutan ketibaan Ramadhan sudah aku rancang dengan lebih awal lagi. Sambutan sudah aku mulai di SMK Tan Sri Abdul Kadir, dengan mengadakan bacaan Yasin Perdana yang menyediakan buah kurma dan air Yasin untuk para pelajar.

Hari isnin, aku memberi setiap pelajar sebiji kurma dan sebotol air yasin. Kedatangan Ramadhan kali ini sudah tentu lebih meriah. Tetapi masih tidak boleh menandingi kemeriahan sambutan Ramadhan Rakan al Husna.

Semalam, aku dan Rakan Husna menyambut Majlis Istiqbal Ramadhan. Nampak seperti biasa. Seperti tahun-tahun dahulu. Tetapi kali ini, yang membezakannya ialah perasaan. Perasaan yang terlalu rindu. Rindu pada Ramadhan. Rindu pada amal yang berlaku pada bulan Ramadhan. Tadarusnya, iftarnya, qiyamnya, tarawikhnya, majlis-majlis seperti Majlis Malam Seribu Berkah, Majlis Khatam dan pelbagai lagi.

Tahun lepas sahaja, Rakan Husna berjaya mengkhatamkan al Quran sebanyak 9 kali. Begitu mengujakan. Qiyamulailnya dihadiri sebanyak 70 orang. Bising dengan bacaan al Quran sepanjang malam. Kenangan itu hanya aku dapati dibulan Ramadhan.

Majlis malam tadi dimulakan dengan bacaan Maulid Dhiya’ul Lami’. Kemudian diiringi dengan beberapa bacaan qasidah. Tausiyah pula disampaikan oleh En Abdul Razak. Beliau menjelaskan kepentingan puasa dari sudut sains. Maklumlah dia seorang guru fizik dan sains yang berkaliber.

Kemudian, aku pula mengambil tempat dengan menyampaikan tazkirah Ramadhan. Kemudian Tausiyah Cikgu Ahmad. Aduh….manis sungguh malam tadi.

Tapi apa yang menggembirakan aku ialah, program dakwah pada bulan ini berjalan dengan lancer. Semua yang aku rancang sama ada disekolah, solat berjemaah, Solat hajat berjemaah di padang, pemberian kurma dan lain-lain lagi. Rakan Husna pulak, jangan cakaplah ! Sentiasa sibuk. Minggu lepas sahaja, hari Sabtu, ada sebanyak 5 tempahan bacaan qasidah hanya satu malam. Alhamdulillah. Haza min Fadli Robbi.

Apa-apa pun aku ucapkan Ramdhan Karim buat kalian !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan