Selasa, 18 Ogos 2009

Bedah Buku




Nama buku : Dajjal ‘sudah ‘ muncul dari Khurasan
Penulis : Abu Fatiah al Adnanie
Penerbit : Pustaka Mujaddid / Granada Mediatama
Tahun : 2008
Halaman : 308 m.s
Kali ini aku nak berkongsi dengan hasil pembacaan aku mengenai sebuah buku yang terpanas di pasaran. Panas suam-suam kuku kot. Sebab buku –buku yang berkaitan dengan agama ini memang pasarannya tidak meluas. Hanya orang tertentu aje yang minat beli. Bukunya yang bertajuk Dajjal sudah keluar dari Khurasan.
Buku ini aku dapat dari kawan serumah dengan aku, Cikgu Mochamad Ali. Bagusnya Ali ini, dia suka berkongsi maklumat dengan aku. Jika ada buku baru yang sudah dia baca, dia akan pass kat aku pulak untuk membacanya.
Membicarakan mengenai Beghawan Sri Sathya Sai Baba, seorang yang dianggap membawa ajaran yang luar biasa. Penulis cuba mengaitkan kehadiran Beghawan ini sebagai Dajjal yang akan keluar di akhir zaman. Penulis memulakan penulisannya dengan membahaskan dalil-dalil fenomena akhir zaman. Sekaligus menceritakan suasana yang berlaku pada akhir zaman itu.
Kemudian, dalam bab yang ke- enam barulah penulis mula menyingkap syubhat dan fitnah Sai Baba. Mungkin terlalu jauh baru penulis mula bercerita mengenai Sai Baba. Jadi persoalan Sai Baba itu telah menjadi basi kerana terlalu sibuk dengan membincangkan masalah dalil. Aku pula macam tertunggu-tunggu nak tahu cerita mengenai Sai Baba. Aku rasa, penulis lebih baik menskipkan perbahasan yang sungguh panjang kerana ia terlalu memberatkan pada pembaca. Atau penulis menyambung perbahasan tersebut selepas bercerita mengenai Sai Baba.

Sai Baba lahir pada 23 November 1926 dengan nama penuhnya ialah Ratnakaram Sathya Narayana di Puttaparthi. Tarikh 29 Oktober 1940 barulah Sai Baba mengaku menjadi Sai, dengan meninggalkan rumah untuk bertemu dengan pemuja-pemuja. Dia menyampaikan ceramahnya di taman dalam kota. Ramailah yang dating untuk mendengar ceramah tersebut. Pada tarikh 29 Jun 1963 dia diserang thrombosis di otak. Tangan dan kaki kirinya lumpuh, kehilangan suara dan hilang penglihatan mata kirinya. Kemudian dia sihat balik.(kononnya dia menderita sakit untuk memulihkan orang lain yang sakit )Jadi ramailah yang jadi pengikutnya. Dari setiap kasta, setiap jawatan dan tidak berjawatan dan dari pelbagai agama. Semuanya terpegun dengannya. Malah dikatakan ada orang alim beragama Islam turut menjadi pengikutnya. ( ni yang aku rasa ajaib sangat , siapalah orang yang alim tu ! Tak pulak aku pernah dengar. Penulis Cuma mengadaptasi dari buku ‘ Sai Baba manusia luar biasa ‘. Buku tu, tak pulak sebut nama ulamak tu. Hehehe… tak amanah langsung )
Sai Baba ni mengaku dia tu reinkarnasi dari penjelmaan Shirdi Sai Baba (yang keluar ceritanya dalam astro tu – mengarut betul cerita tu )dan kemudian akan bertukar menjelma prema Sai Baba yang mukanya mirip macam Nabi Isa.
Lepas tu penulis menyambung dengan kekeramatan dan kemukjizatan Sai Baba dengan 18 perkara. Di sambung pula dengan bingkisan ajaran-ajaran Sai Baba. Dalam kesempatan ini aku tuliskan kehebatan Sai Baba.
1. Menghidupkan orang mati
2. Menyembuhkan pelbagai penyakit.
3. Memaniskan makanan yang pahit.
4. Dapat hadir dimana-mana.
5. Panci ajaib
6. Reinkarnasi
7. Sai Baba tak kahwin
8. Ni paling hebat : Mengaku menjadi tuhan.
Penulis juga dalam muka surat 232, mengaitkan Sai Baba dengan gerakan zionisme. Tapi secara jujurnya aku masih tak faham kaitan Sai Baba ni dengan zionisme. Tertanya jugak aku, zionisme ke atau freemason. Kadang-kadang Nampak macam sama tapi ia tak sama. Jadi memerlukan dalil dan bukti yang lebih jelas. ( Tapi, ni bukan tanda aku sokong Sai Baba )
Selepas itu, Penulis ada mengaitkan kewujudan Sai Baba dan kontradiksinya dengan beberapa hadis dan di akhiri dengan kesimpulan.
Jujurnya , buku ini baik dan bagus dibaca. Menerangkan syubhat Sai Baba ni. Tapi, alangkah baiknya kalau penulisannya dialih bahasa ke Bahasa Malaysia. Lebih mudah difahami. Kebosanan membaca buku ini bermula dengan perincian dalil yang panjang, bahasa yang terbelit dan sukar difahami, gambar yang kurang dan yang baiknya mutu terbitan buku cukup baik. Well done.
Aku rasa cukup kot untuk kali ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan